أقرأ المزيد
ذكروا للنجاح امثال تحت بنودها عظماء رسوموا الطريق للجميع ودلوا
أقرأ المزيد
نري في هذه الايام كثره الشكاوي من إرتفاع جنوني للاسعار والمواطن
أقرأ المزيد
امبارح صحيت الساعه سبعه ونص ودخلت الحمام لقيت الميه مقطوعه وحبي
أقرأ المزيد
درج العمل فى مصر على مدار عقود طويله ان يتم اختيار المجالس المح
أقرأ المزيد
مااصعب الفراق وما اصعب ان نعيش هذه اللحظات القاسيه علي من يعيشون
أقرأ المزيد
ألف مبروك لنادي الزمالك النادي الملكي النادي الاوربي النادي .. و
You are here: الرئيسيةأرارء حرةشروق حمادة تكتب : طلاب الإعلام واحلام الوصول

شروق حمادة تكتب : طلاب الإعلام واحلام الوصول Featured

Written by  Published in أراء حرة Thursday, 10 August 2017 13:34
Rate this item
(0 votes)

ذكروا للنجاح امثال تحت بنودها عظماء رسوموا الطريق للجميع ودلوا الضال للهداية، وهكذا كانت البداية ..قسم الاعلام بكليه الآداب جامعه اسيوط ،قسم الرقي والانفتاح والطموح تم انشاءه في فتره استحداث الكلية، وظل شامخا بطلابه ليكون من افضل الاقسام ،عرف بطموح طلابه وثقافتهم المتنوعة ،بدايه من أساتذة القسم الي الطلاب .

 

وحين نسرد عن الطموح نذكر اصرار اصغر المعيدين وهي الأستاذة/ رضوي عبده احمد ..معيده بقسم الاعلام في نظري هي صاحبه فكره اكون او اكون ظلت بعد الثانويه العامه تكافح حتي وصلت لحلمها قائله: انا عيني كانت ع التعين رغم المنافسة الشديدة المتبادلة بيني وبين زميلي في القسم، ورغم التناوب بينا ع المركز الاول والثاني الا انه اتعين قبلي بسنه، و اصراري علي اني اتعين كان دافع استمرار فحصلت علي تمهيدي ماجستير واتعينت معيده بالقسم عام٢٠١٥ بتخصص الاخراج الصحفي، موضحه بان حلمها مازال مستمر مع مسيرتها بعد الحصول علي الماستر سنه ٢٠١٦ ، ودراستها لمناقشه الماجستير وهو التحليق في سماء كندا او تركيا في منحه للحصول ع الدكتوراه، وعلي الصعيد التدريس في القسم كانت رضوي عبده بتحلم تحقق نجاح للقسم بتقديم كل جديد في الاخراج الصحفي وجعل طالب اعلام يحصل ع بكالوريوس بدل من الليسانس.

 

ومن نجاح رضوي عبده في تحقيق اغلب حلمها كان علي الطرف الثاني في الدفع المتخرجة جديد ل٢٠١٥ راندا ثروت صاحبت مبدا" مش هكون واحده عاديه "ورغم التقديرات كانت ضدها في الكلية لتصبح معيده قررت تكمل دراسات عليا بجانب عمل علي موقع فيتشرات وسيصدر قريبا حسب تصرحها ، ومن كل الطاقة الإيجابية في الاصرار ع التميز المتمتع بيه طلاب اعلام واجهت الطالبة دينا عبد العزيز بالفرقة الثانية آداب اعلام جمله " للآسف انا معند يش اي هدف او حلم حتي الان اقدر احققه في القسم.... ولكن انا اسمي هيذكر في تخصص يوما ما" .


واثناء تفاءل دينا واملها المستمر، ابرار مصطفي زميلتها في نفس الفرقة كانت بتمارس جزء من مهنتها بطرقتها وبتقول :ب٥٠٠جنيه وأكونت ع الفيس وابقي اجدعها مذيعه وعلشان كده قررت عمل برنامج علي موقع التواصل الاجتماعي (روبا بيكيا) تقدر من خلاله توصل رسالة الشباب وحل مشاكلهم والتعبير عن افكارهم... دي كان هدفها ومستمرة عليه.


ومن شخص عكس كل الشخصيات السابقة ،كانت بداية مشواره بانه منزوي ومنطوي ع نفسه من بداية دخوله الكلية الي اكتر الطلاب ابداعا ونشاطا في القسم، عن محمد مجدي اتحدث ،صاحب فكره مدام دخلت الكلية يبقي لازم ارضي واثبت نفسي محمد مجدي صاحب الكاريزما المحبوبة وهو "انا عاوز اكون صحفي شامل مش بس محرره بكتب خبر"وكان سؤالي ليه( ازاي؟!)


مجدي باختصار رد: انا صحفي ومنتج ومصور ومحرر والقادر علي شغل صحافه البيانات والانفوجرافيك ...واضاف ان الصحفي الشامل هو كل حاجه ليها علاقه بمجال الاعلام الي في تطور يوميا ،ومن كل حاجه بتعلم سواء من الانترنت او من الكورسات... بس الاساس اني اتعلم ودي مبني ع خطه او جدول وهو اني بحدد انا اتعلمت ايه وعاوز اتعلم ايه.


ومن طاقه هايلة وطموح كبير من محمد مجدي كانت ابتسام عزالي بتشتغل في اجازتها تجمع فلوس بنفسها لتشتري كاميرا حديثه تبدا حلمها كفوتجراف وقالت: بخطط وانا بحقق هدفي لأكون فوتجراف مبدع و احسن تقديراتي واكسب محبه الدكاترة اصل هما كنز. وفي وقت الكل بيحارب يوصل لحلمه كان الطالب احمد حسن الاول علي الفرقة الاولي اعلام الي اشيد بيه في نشاطه وعفويته من رئيسه قسم الاعلام الدكتورة اميمه ومن زميله ،بيحتفل بنجاحه في اول خطوة لتحقيق حلمه ،وقال :انا هحرص علي اني اكون اول الدفعة لأني عازه اتعين وانجح بنجاح القسم بتحسين كفاءته ومهارات طلابه.


والمدهش في طلاب قسم الاعلام ان اغلب الطموح والامل اجتمع في ان الحلم لازم يكون واقع واما نجاح او نجاح...وفهم ان النجاح قبل العمل هو في القاموس فقط.

Read 899 times Last modified on Thursday, 10 August 2017 13:39

Leave a comment

جمال غانم يكتب

جمال غانم يكتب : الدكتور " نوح " وصحة الأسايطة

جمال غانم يكتب : الدكتور نوح وصحة الأسايطة

09 مايو 2016

جمعتنى الصدفة البحتة , منذ أسبوعين , أن ألتقى ,...

جمال غانم يكتب : الوجه الآخر لياسر الدسوقى

جمال غانم يكتب : الوجه الآخر لياسر الدسوقى

04 يناير 2016

مع حفظ الألقاب فى عنوان المقال فإن المهندس ياسر الدسوقى...

جمال غانم يضع قضية تحديد إرتفاع العقارات فى أسيوط على مكتب رئيس الوزراء

جمال غانم يضع قضية تحديد إرتفاع العقارات فى أسيوط على مكتب رئيس...

21 سبتمبر 2015

لاتزال قضية تحديد ارتفاعات العقارات بمدينة أسيوط تشغل بال أبناء...

« August 2017 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

أراء حرة

شروق حمادة تكتب : طلاب الإعلام  واحلام الوصول

شروق حمادة تكتب : طلاب الإعلام واحلام الوصول

ذكروا للنجاح امثال تحت بنودها عظماء رسوم...

مصطفي الميري يكتب :اوصيك خيرا بالغلابه ياريس

مصطفي الميري يكتب :اوصيك خيرا بالغلابه ياريس

نري في هذه الايام كثره الشكاوي من إرتفا...

جمال يحيى المحامى يكتب : يوميات فيسبوكى

جمال يحيى المحامى يكتب : يوميات فيسبوكى

امبارح صحيت الساعه سبعه ونص ودخلت الحما...

جمال يحيى المحامى يكتب : المحليات للشباب

جمال يحيى المحامى يكتب : المحليات للشباب

درج العمل فى مصر على مدار عقود طويله ا...

فيديو اليوم

إذهب إلى الأعلى